fredag, februari 23, 2007

herr vitamin


För 25 Cordóbas säljer hon detta läckra tilltugg till bussresenärerna

Strax efter att jag satt mig satte han sig bredvid och frågade om han fick ta av mitt vatten. Det fick han. Sen frågade han de vanliga frågorna, resten av bussen lystrade. Var är du ifrån, hur många barn har du, vad gör du i Nicaragua, vad tycker du om landet, vad ska du göra sen, kan du ta ett foto av mig? Jaså, Schweiz, jaha, så du pratar engelska då. Joo, det gör jag, gör du? Nej, jag bor i Nicaragua. Aha, vad gör du då? Det senaste har jag plockat kaffe, men det är slut för säsongen. Var? I Pantasma, vet du var det är? Jadå, jag bor i Matagalpa. Jaha, vad kul, jag bor i San Nicolas del Norte, jag är på väg dit, det är dags att skörda bönorna, när ska du tillbaks till Schweiz?

Sådär böljar samtalet, hit och dit när en kvinna ställer sig upp i mittgången. Hon håller upp en karta med några mediciner och några burkar med, visar det sig, vitaminer. Med hög röst förkunnar hon hur viktigt det är att äta vitaminer. Utan vitaminer stannar Centralamerika får vi veta. På utsidan bussen fladdrar fruktodlingar och stånd med frukt och grönt i högar förbi. Det ignorerar kvinnan elegant. För det är inte såna vitaminer hon menar, nejdå, de man måste äta finns där i burkarna hon säljer. Så går hon då runt med dem och visar oss, det kostar inget så vi får titta så mycket hon vill. Först tänkte jag fotografera henne men det var bara för dumt och jag vill inte uppmuntra det.

Så där sitter jag och sippar på mitt vatten och ser hur passagerarna oroar sig för att de inte äter vitamintillskott - kanske är det därför de är så fattiga? Till slut har hon sålt klart, hon sålde chockerande mycket, och lugnet återkommer. Det är bara pratet och musiken och det räcker. Tänkte jag och just då reste sig en man och började också han förkunna sitt ännu dummare budskap.


Herr smält vitamin

Att äta vitaminer är bra säger han, men det räcker inte. Man måste också äta den internationellt kända och med tysk teknik framtagna karamellen han säljer. Med den kan man på rätt sätt smälta vitaminerna. Som tur för alla är, säljer han den, Jag häpnar och han säljer. Det är inte utan skäl som apotekmonopolet kom till, antar jag.

Inga kommentarer: