onsdag, oktober 11, 2006

Uniform

I Europas land köpte jag på mig massa böcker. En hel del deckare och sånt eftersom det verkar vara mest det som skrivs numer och man vill ju vara med i strömmen. Under min tid som läsare av deckare och annat med poliser i har jag alltid undrat hur det kommer sig att alla som inte är poliser alltid vet om en annan person är polis eller inte. Någon sorts nedärvd kunskap verkar det, eller magi. Jag har i alla fall inte förmågan. Tills nu, jag såg en polis igår, och fattade direkt att det var en.

Under min tid i Nicaragua har jag hittills träffat en svensk, och han var en vän på besök. Igår åt jag lunch på ett sånt där köpcentrumrestaurangtorg i Managua. Jag åt kinamat. När jag satt där och åt och slötittade på valkampanjande på jättetv:n blev jag inte jätteförvånad, men ganska, när en svensk polis kom bärande på en lunchbricka mot mig. En vanlig svensk polis i vanlig svensk polisuniform, den blå om ni undrar. Så vad göra annat än fråga honom om han kört fel, det hade han. ”Så inåthelvete”, sa han. ”Men det var inte jag som körde, det var han”, fortsatte han och pekade mot kollegan som stod vid en annan restaurang och som också bar uniform. Hepp!

De var här och utbildade poliser, nicaraguanska poliser. Det är nog bra, bara de inte lär dem för bra. Det har sina fördelar med poliser som är något mindre nitiska med bötesblocket, i alla fall i trafiken och i alla fall gentemot mig. Polisen jag pratade med trodde inte det var någon uppenbar risk, åtminstone inte på ett tag. Den uppmärksamma kan spåra sarkasm och frustration här. Men som han sa polisen, vädret är skönt.

Så vi sa smaklig måltid och jag åt vidare. Det är ju val på gång som sagt. På vägen ut från restaurangen stannade jag därför till vid ett bord där gästerna bar skjortor som berättade att de var utsända av EUkommissionen som valobservatörer och frågade dem om hur vi ska gå till väga för att också bli valobservatörer. Efter litet samtalande om det frågade de om mitt medborgarskap och jag såg ingen annan utväg än att erkänna att jag är svensk och då visade det sig att det var de också. Hepp igen!

Inga kommentarer: