tisdag, oktober 10, 2006

Att veta att man är tillbaks

Mobilen funkade inte, för den var urladdad och behövde göras något med. Så Marvin, vår nyanställde säljare/chaufför, tog den och åkte iväg. Efter en timma kom han tillbaks med en fungerande telefon som jag skulle ladda genast. Det gick inte. Det var visst taskig kontakt. Då åkte han med mobilen igen och efter några timmar var han tillbaks, nu var det jätteviktigt att den laddades genast för annars skulle batteriet gå sönder. Då gick strömmen. Laddningen fick vänta och det gick bra det med. I Sverige hade jag antagligen fortfarande väntat på att få beställa tid.

Vår landtelefon funkade inte när vi åkte. Någon på kopparjakt stjäl visst kabeln och så sätts den upp och sådär håller det på. När vi åkte var kabeln nysnodd. Den har inte ersatts, telefonbolaget har meddelat att de nog inte kommer att ersätta den heller. Vi är inte lönsamma nog. Nähä, tacka fan för det, vi har ju ingen telefon. Räkningarna kommer förstås som vanligt.

MJ har tillbringat helgen i karibiska havet. Hon åkte militärbåt från Puerto Cabeza till Los Cayos Miskitos. (kolla kartan och eller här). Förutom att det väcker viss avundsjuk är det bra för chokladen hon hade med togs tacksamt emot av turistminister och andra som ska ta en tur till fabriken snart. Sånt är bra. Annat bra är att vi igår efter ganska mycket men och om lyckades registrera oss som exportföretag och dessutom skicka iväg några hundra kilo kakao. Och vi nyanställer.


ett hus vid någon av los cayos. Snodd bild

Annat? Tja, vi har en dillskog på tomten. Vem kunde ana att dill blir två meter hög om man lämnar den några veckor. Och vi plockade in två kg basilika. Det är gott. Vi har besök från en tv- och radiojournalist och två ingenjörstudenter som springer runt och skruvar, grejar, tänker och skickar sms till nyhittade bekantskaper. Det tog en dag att hitta såna. Ballt, fast de såg lite pressade ut i baren i lördags. Ännu ballare var när vi skickade iväg dem till järnaffären för att köpa en fläktpropeller. Det tog också en dag. Men de lärde sig mycket.

Val är det snart och det märks. Överallt kampanj. Jag tror att jag ska informera mig innan jag säger något mer om det. Fast ok, det är många färger och många flaggor. Obegripligt.

Igår stod ett par skor prydligt uppställda mitt på la panamericana. Varför? Jag går till jobbet. Det är varmt och det är sju kilometer. Men går jag bara innan sju funkar det bra. Allra bäst om det finns vatten att duscha med i andra änden.

Inga kommentarer: