tisdag, oktober 31, 2006

det pågår


Robimson och jag mitt i tisdagsslitet. Bordet är nytt, det gjorde Don Camillo i förra veckan

Daniel (jag menar förstås Daniel Ortega, men alla säger bara Daniel, man vill väl vara familjär) kom till Matagalpa idag. Daniel är väldigt populär och vad det verkar vinner han valet. Han lär få det stressigt med alla löften. Vi får se. Sämre kan det knappast bli. Han kom hit för att han skulle inviga den nya bron över Rio Grande Matagalpa. Den gamla rasade under Mitch 1998 och nu var det äntligen dags för invigning av den nya. Klockan nio skulle han komma. Och det gjorde också hela världen. Men inte Daniel. Han kom med helikopter klockan två, det är väl lite stressigt i valtiden. Eftersom det var så sent hann han visst inte inviga bron. Vi får vänta lite till. Robimson, vår revisor, säger att det kommer ta lika lång tid att inviga den som det tog att bygga den och att den troligen kommer svepas bort i en orkan - som den gamla.


det blommar och det blommar

Jag var lite tidigt ute när jag skrev att elbolaget slagit på strömmen igen. Vi väntar fortfarande på det, men eftersom halva huset funkar är det inte så hetsigt. Det går ju att läsa med ficklampa också. Men jag borde ha skrivit att de sa att de ska slå på strömmen. Jag borde ha veta att förhållandet mellan prat och genomförande är mer intrikat än så. Nils nya bok ligger hemma, jag ska läsa den genast.

I helgen var vi i San Juan del Sur och såg på sköldpaddor, hälsade på resande vänner som surfade sig igenom dagarna och så passade jag på att sälja in choklad lite här och lite där. På vägen hem stannade vi till på ett "ruralt vandrarhem", tror jag att man kan översätta det. MJ gjorde en fokusintervju med tolv spanska biståndsarbetarturister och nu vet vi mer om vad människor vill ha när de reser här. Själv är jag mest förvånad över att kommunikationen brister även för spansktalande. Det handlar uppenbarligen mer om att vilja kommunicera än att kunna.


Skörd

Våra studenter från Holland är det roligaste just nu. Eller rättare, deras hej och hå med sin Lada Niva är roligt. De kan ses stående med Nivan mest överallt. De träffar folk på så vis. Ibland kör de också. I helgen var de i Granada, där blev de hjältar bland de andra studenterna och backpackarna som minsann inte glassar runt i en Lada. Vad gör det då att den stannar mest hela tiden, luktar skit och är apvarm? I morgon kommer svenska studenter på besök. Skoj!

Inga kommentarer: