torsdag, februari 16, 2006

Tre räcker fint

Järnaffärsbiträdet har just förstått att jag söker en krok att hänga hängmattan i och är ute på lagret. Jag står där och hänger när en man stannar till och säger att jag har en fin rygga, var har jag köpt den? I Madrid svarar jag, för varför ljuga om det? Ååå, säljer de såna i Madriz? Nej señor, inte Madriz, Madrid. I Spanien. Jaså, Madrid! Det är huvudstaden va? Ja. Och i Frankrike heter den Paris? Ja. Och i England är det London, eller hur? Sí, señor, precis så är det. Tja … sen vet jag inga fler. Fin ryggsäck i alla fall, nästa gång du är där kanske du kan köpa en åt mig? Visst, jag ska leta. Tack, säger mannen, önskar mig en god dag och går vidare längs gatan. Jag stannar och lyckas betala min krok.

Tre huvudstäder kunde han räkna upp i en annan världsdel utan betänketid. Inte illa, det är väl ungefär vad man kan begära av en oss människor. Tre huvudstäder i Asien, tre i Europa, tre i Afrika, tre i vardera Amerika och tre i Oceanien. Kan du det, Laila?


Skål

Vår container har kommit. Tretton respektive nio veckor i kappsäck är över. Efter att grävt en stund i lådorna hittade vi kaffegrejerna och har nu malt, gjort och druckit kaffe på riktigt flera gånger. Skål!


Isotermer

Och så har det hållit på, låda efter låda precis som vanligt vid flyttar och det är rena tomtebolyckan hejochhå.


Trädgårdstomtarnas befrielsefront arbetar på

Ute stormar det och här vi sitter i soffan (flyttpaus) och funderar över var man kan transformatorer så att vi kan koppla in lite musik eller se en film, eller varför inte en lampa. Det blir Managua och värmen igen. I containern låg en termometer och mycket riktigt är det inte mer 17-18 grader framåt småtimmarna. Lite otippat är därför duntäcke bland det bästa vi la i containern. Verkligen otippat snarare än lite för vi kände oss rätt pantade när vi la ned dem. Att vi alls gjorde det var bara av brist på alternativ. Med dem är det är det perfekt, bra sovtemperatur och ett dygnsmax på 25-28 grader med några skurar ibland eller så bara vi inkorporeras i molnen. Najs. Det blir några grader varmare i april maj men det ska väl gå. Värre är det att stå ut med att vi har men våra grannar inte.


Från köksfönstret 1735

Poolen är nymålad och väntar på vatten. Nästa vecka får vi troligen skyltar till bilen och identitetskort till oss. Så kan vi öppna ett bankkonto och köpa försäkring till både bil och lös egendom. Hängmattorna är upphängda, dykresa inplanerad, myggnäten bytta på alla fönster och i juicemaskinen landar papaya, ananas, söt citron, apelsin och andra grönsaker och frukter vi inte riktigt vet vad de heter. Det mesta är i ordning. Vad ska vi göra sen? Tja … I Managua senare idag ska vi köpa en gymmaskin och vi har börjat spana in bergstoppar att bestiga för nåt ska ju göras i hängmattepauserna. Jobba? Det är ju ett alternativ förstås, jag har uppdaterat mitt cv och till och med skickat det till lite olika ställen där det kan behövas konsulter. Det är inte alltför hetsigt just.


Slitpaus

Inga kommentarer: