måndag, februari 13, 2006

Hit och dit, upp och ner

Ska man gå uppåt eller nedåt gatan för att komma till Kungsportsplatsen från Avenyn? Är det numren på gatan som gäller, söder eller norr, eller att avenyn lutar sakta uppåt, eller nedåt om man så vill. Det är inte så självklart och skapar lätt förvirring för den som är okänd i stan eller med språket.

Den här problematiken på spanska och i städer i Spanien och här har prövat och prövar mitt tålamod och förstånd mest hela tiden. Jag kommer allt närmare slutsatsen att det är omöjligt att lära sig. Lite som att det är omöjligt att inte spilla tomatsås på sig när man har vit skjorta.


Managua

Jag börjar kronologiskt, i samma ordning som jag lärt mig spanska och hur problemet liksom ändrat sig från stad till stad. I Madrid är det i princip Puerto de Sol i mitten av stan (i mitten av Spanien faktiskt, men det är en annan historia) som allt utgår ifrån. Men Madrid är större än så, alltså är det kontexten som avgör. Där vi är är här, precis som i fem myror, men där beror på var vi var, bor, ska eller har pratat om. Det vill säga, säg att vi tillsammans med några vänner står på stortorget vid lunch och bestämmer att vi ska till Atocha senare på kvällen. Hemma efter siestan ringer vännerna och frågar när vi ska dit (då är Atocha dit) eller om vi inte ska till Lavapies istället. Då blir det på något sätt två dit och jag är förlorad. Men det funkar, de säger kom så går vi dit, och alla hamnar på samma plats. Magi.

I Elche är det lätt. Floden som flyter genom stan ger upp och ned. Antingen åker man arriba eller bajo, hit eller dit (höger och vänster). Lätt. Det gäller bara att komma ihåg vad som är hit och vad som är dit och var floden ligger. Alltid. Så när jag stod och höll en tavla för justering innan upphängning var det ganska förvirrande med fem spanjorer som uppmuntrande och samtidigt ropade ”mer hit!”, ”Nej, mer dit!”, ”Upp!”, ”Hit!”. Men ändå ganska lätt, jag spikade där jag tyckte var mitt i alltihop.


Den gamla, jordbävningsrasade katedralen i Managua

Här är adresserna en helt annan historia. SNVs kontor i Managua hade innan det flyttade adressen ”Där Vicky låg, ett halvt kvarter åt öster”. Nu vet jag inte, men jag gissar på ”Där SNV låg, ett halvt kvarter åt norr”. I Matagalpa är adressen ännu bättre, den är ”Palo Alto [stadsdelen], mittemot Fundec”. Fundec har samma adress, fast mittemot SNV”. Det roliga är att taxichaffarna hittar om man säger ”Till SNV, mittemot Fundec”, men säger man bara SNV är det kört.


Staty, Managua

I Matagalpa är det väderstreck som gäller, stenhårt. Vägbeskrivningar är av typen ett halvt kvarter åt öster och tre åt norr. I Managua är det upp och ned. Hela stan lutar från Lago de Managua och uppåt. Men så enkelt är det förstås inte. Upp är öster för där går solen upp och ned är väster för där, ja ni fattar. Skitlätt klockan ett på natten när en taxichaff frågar om man ska upp eller ned … kompass är en bra grej.

Inga kommentarer: