fredag, april 20, 2007

Vänster-höger eller vänster-vänster?

Sen vi fick regestreringsskyltar på raven för ungefär ett år har vi blivit stannade vid i runda slängar femtio tillfällen. Det känns som ganska många gånger. På vägarna i Nicaragua kan man se de mest häpnandsväckande ekipage, allt från folk sittande på bagage på busstaken, via tjurar fastbundna på hypersmå släpkärror där svansen släpar i till hoplimmade skåpbilar med farlig last. Ofta ser vi dem passera där vi står och pratar med polisen. Det är naturligtvis mycket bättre att stoppa oss än dem, eftersom vår bil uppenbarligen är i ordning (inget slit med att påpeka det ena och det andra i onödan) och troligen kommer vi av utseendet att döma (utlänning) inte att tjata emot så mycket. I alla fall är det vad vi tror - men det kan ju också vara något helt annat. Det är störande, men vi har lärt oss att leva med det och ta det hela med jämnmod.

Tills igår, då propparna gick. Det var väl en gräns, ett behov av upprättelse eller något. Inget att vara stolt över, men det känns ganska skönt efteråt. Vi svängde vänster i en trafikljusreglerad korsning i Managua. Just som vi avslutade svängen i högerfältet blev vi stannade av polisen, två motorcykelpoliser. Precis där den röda pilen finns på bilden nedan.


Korsningsmystik

Enligt lag bla bla bla och artikel bla bla bla och paragraf bla bla bla där så får man inte göra så, sa polisen. Hur då, señor, frågade jag. Ja, du måste avsluta svängen i vänsterfältet, köra ett trettiotal meter och sedan byta till högerfältet, förklarade han. Va? Sa MJ och jag samtidigt och inte alls vänligt. Och sen gick vi båda ut och showen började. MJ skällde på sitt håll och jag på mitt. Min polis ritade upp det hela med bläckpenna på sin hojs sadel (!) och jag svarade att det där vägrar jag acceptera, det är bara för dumt. Det är högertrafik här och då kör man i höger fält. Nja, sa han, det är för din egen säkerhet, om det kommer någon i hög fart bakifrån så kan han passera i högefältet medans du kör långsamt i vänsterfältet. Ja, jo, visst. Precis.

I alla fall fortsatte vi och började garva åt det hela. Strax därpå släppte jag av MJ till ett möte och fortsatte mot Masaya. I en korsning, trafikljusreglerad, svängde jag vänster, avslutade i höger fält och blev stoppad av en polis, nu på en trefilig väg. Det var bara för absurt. Så jag gick ur och vad honom förklara vad han ville. Jodå, samma sak. Så jag frågade varför det finns tre körfärlt. För att det är en autopista, sa han. Ja, señor, men hjälp mig, vilket fält ska jag välja nu när jag kör iväg, det vänstra? Du får välja vilket du vill, det spelar ingen roll, men efter en korsning måste du ta det vänstra. Men, det är ju korkat! Nu började han surna till och bestämde sig för att skriva ut böter, men det sket jag i och fortsatte smart nog. Vi har ju högertrafik här, då ska man väl försöka köra till höger? Tss, vadå högertrafik, du får köra var du vill säger jag. Och då orkade jag inte längre utan häve ur mig nåt dumt - och han skrev ut ytterligare böter, nu för insubordination. Det var jag värd, och det var det också värt - även om det inte är något att vara stolt över, som sagt.

Idag har vi beställt gula skyltar, biståndsarbetarskyltar som inte blir stoppade så ofta men som å andra sidan lyser gringo. Men det är nog säkrast så.

Inga kommentarer: