onsdag, maj 09, 2007

Gamla perspektiv

Under tortyrrundan igår mötte jag en förstärkt kärnfamilj om ett drygt tiotal personer. Ungefär fyra vuxna, den äldsta runt trettio, några tonåringar och resten barn. De barn som var i fem, sexårsåldern hade tandgluggar som de brukar i den åldern. Ändå var det barnen som hade flest tänder i familjen.

Vi har en skål i en hylla innanför dörren hemma. Där lägger vi och Criseyda lappar till varandra och där har vi lite pengar för diverse oförutsedda utgifter. Där la jag igår hundra dollar, så att det räcker ett tag, tänkte jag. Hundra dollar, en månadslön för många. Som att lägga femtontusen kronor i en skål vid dörren i Sveriges land.

Global richlist hamnar jag när jag framställer mig så fattig jag kan och skriver att min årsinkomst 2006 var 2500 usd, (vilket är sant) bland de rikaste femton procenten, utan sånt fusk är jag bland de absolut rikaste på planeten, det vill säga 99 procent av jordens befolkning är fattigare än jag.

Det är viktigt med perspektiv sägs det. Om inte annat är det ett bra sätt att hålla glädjen stången. Det ska inte överdrivas.

Inga kommentarer: