tisdag, april 25, 2006

vardag

Vi har besök från läsekretsen. Så nu har vi förutom att prata svenska fasligt mycket också ätit brännvinsost, kaviar, knäckebröd och saltlakrits några dagar. Gott! Bland det roligaste eller snarare märkligaste var att den G-P som vår gäst (jag ska försöka tvinga gästen att gästblogga senare, till dess kan vi kalla gästen för gästen) fick på Landvetter när han landade hemma hos oss 25 timmar senare fortfarande var dagens (här). Som vanligt är bland det svåraste att förstå att jorlden är rund. Och att gräs blir mjölk i en ko. Så här satt vi i alla fall och läste dagens G-P och såg att det var ungefär samma spännande program på tv som vanligt, samma undran efter var solen är och så blir det ett tunnellopp i sommar. Debattartikeln handlade om att alla kommuner inte har strategisk turismplan och att det ju är förskräckligt. Jaha ja.


En stycke bra packning

Sist jag såg gästen stod han på trappan till en spanskskola i Granada. Armarna var uppgivet öppnade mot hans lärare, kanske var det bara i mitt huvud men jag tyckte att han såg ut som en sydeuropé på besök i Finland som när hon ser vaken hackas upp börjar förstå vad den ska användas till. Men det kan ju jag skita i, vi får se hur det har gått om två veckor.


Päronblomma

Livet går annars sin gilla gång. Päronträdet blommar och det är precis som andra päronträd förutom att såväl päronen som päronblommorna är röda. Fast trädet blommar nu har vi smakat päronen på grannträdet för det bar frukt förra månaden. Det där med säsonger och cykler är uppenbarligen annorlunda programmerade på olika platser (se, här dyker det där med att jorlden är rund upp igen). Päronen är vita på insidan och är syrliga. Småprojekt och ett och annat storprojekt startas om vartannat. Som alla som vet något om projekt vet avslutas projekt aldrig.


Gren

Ett projekt vi kör går ut på att skaffa lite krukor, växter och sånt i trädgården och det går bra. Vi stannade till häromdagen och köpte en gren med några orkidéer och något annat på, den kostade femton kronor. Nu efteråt känner jag mig som den dåliga människa jag är för jag fattar att eftersom jag nu köpte en gren kommer de att såga av fler från fler träd och sälja dem. Och det kan inte vara bara bra för träden. Eller så har jag ätit för mycket lakrits. I vilket fall som helst är det trevligt att sitta ute och arbeta.

Men ändå mer känner jag mig som en dålig människa för att de blommor och växter och krukor vi köpt såhär långt kostar ungefär tvåhundra kronor. Det räcker för att hålla fyra barn i skola en månad, med uniform och allt. Det vore liksom bättre att betala för några av de barn jag vet inte kan gå i skola för att deras föräldrar inte har råd än att köpa nöje. För vad ska vi säga till dem nu, vill du komma och se på en blomma, det går ju inte.


Ute

Ett annat projekt är att skaffa varmvatten till tvättmaskinen. Igår handlade jag slang, en hundra varas lång entummare. Den är svart och ska ligga på taket och värma vatten innan det rinner in bland kläderna i maskinen. Jag vet inte vad en vara är mer än ett mått och han jag handlade av visste inte mer om vad en meter är än att det är ett mått men vi kom överens om att hundra varas är vad jag behövde – för så lång är en slangrulle och det är ju praktiskt att köpa en rulle [vid förfrågan efteråt har jag fått veta att en varra är 33 tum men jag får ändå inte ihop det]. PVCrör däremot köper man i meter, så när vi pratade rör visste han vad en meter är och det visste jag också så det gick lättare. Nästa människa som är emot standardisering av princip kan ni tipsa mig om så ska jag berätta om hur kul det är med blandade måttsystem. Nu står jag bakom huset och fogar PVC och försöker tänka praktiskt och abstrakt så att vattnet kan komma att gå i sin värmeloop innan tvättmaskinen och jag undrar om det bästa inte är att ringa någon som kan. Klarar jag det inte på de tolv böjar jag köpte ska jag ringa någon.


Montezuma-trast

Fåglar finns det också. Den på bilden är en Montezuma någonting jag inte riktigt kommer ihåg. Den låter konstigt dessutom. När jag stod och tänkte på hur jag ska limma rör kom Vincent förbi och sa att de blå små fåglarna som surrade runt palmen en meter från där vi stod inte är små blåmesar utan kolibrier: HUMMING BIRDS som Kalle säger.

Inte handlar det här om vardag. Det får bli en annan dag.

Några mått:
Virke. Dimensioner i tum, längd i Varas.

Sånt som säljs per vikt anges oftast i libras, pund.

Temperatur pratas nästan alltid om i celsius (som om någon har termometrar).

Distans. Meter funkar nästan men bara om man säger yards och låtsas att det är en meter. I städer funkar kvarter, yards och varas i en konstig kombination. Är det utanför städerna är det lämpligt att prata om distans i tid, tänk på att det tar olika tid för en häst och en toyota att ta sig fram. Mindre distanser, som t ex slangdiamater, mäts i tum - men eftersom få vet vad diameter är är det bra att fråga om hur bred slangen är. Kanske är den två fingrar bred? Säg då det.

Yta är i kvadratmeter om den inte är stor för då är den i manzanas (manzana = äpple). En manzana är tusen kvadratvaras vilket på ett ungefär bör bli 0,7 hektar. Jag vetefan vad det är i verkligheten men jag inbillar mig att en handbollsplan nog är ungefär ett äpple stor.

Volym är liter, men bensin och ibland också rom och vatten säljs per gallon (alternativt det kända måttet tankbil) även om fler bensinstationer går över till liter. Är priset högt är det gallon och tvärtom. Gas säljs per kg eller någon annan enhet som jag inte vet vad det är. Jag brukar måtta med händerna efter hur stor flaska jag menar.

Kycklingbröst sitter ihop, som de gör på kycklingar också, och ett bröst här är alltså två svenska kycklingbröst. Om du säger fyra bröst så får du alltså åtta, trodde du ja. För kyckling säljs per pund och säger du fyra bröst får du fyra pund, det vill säga två kilo. Skaffa frys innan du handlar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till de svenska kvalitetsprodukterna!

Kul att Jaktling är på besök också, aj fan där försa jag mig, han var ju hemlig...

Lite nyheter från fosterlandet:

Ainohas mage börjar likna en sån där mina som fiskarna här på västkusten brukar lämna på kajen.

Anders och Lotta har köpt ringar och letar efter hus på Onsalahalvön.

Maider och Johannes ska flytta till Bilbao. (Jag hoppas att den rosa apan inte får asyl och kan stanna hos mig här i Gborg).

Igår firade Gaby 1 år i Gborg.

Vi saknar er lite fast mest ert käk såklart.